torsdag 7 mars 2013

Kyckling- och grönsakssoppa

Ju längre in i tillagning jag kom på den här soppan, desto mer tveksam blev jag till om det verkligen skulle gå att äta. Det såg inte alls ut som på bilden i kokboken och det kändes som det var väldigt många olika smaker och ingredienser. Till slut var det i alla fall dags att äta och jag blev verkligen positivt överraskad! (Nej, helt rätt, jag vågade inte ens smaka under tiden som jag lagade det...). Jag använde vanlig olja istället för chiliolja och jag tog morot istället för paprika.

Nackdelen är att det var väldigt många olika ingredienser som skulle skivas, hackad och delas på olika sätt. Ovanpå allt jag väldigt oförberedd och något stressad vilket resulterade i att jag försökte hinna med att dela allt efterhand i snabb takt. Till slut hade jag bitar av vitlök, salladslök, citrongräs, chili och ingefära över halva köket... Nästa gång jag lagar detta ska det vara mer förberett, för jag kommer absolut att laga det igen!

Receptet kommer från "1001 grytor, gratänger och soppor".



4 port:
1 msk chiliolja
1 vitlöksklyfta, hackad
3 salladslökar, skivad
1 röd paprika, urkärnad och skivad
1 msk majsstärkelse
1 liter grönsaksbuljong
1 msk soja
2 msk risvin eller torr sherry
300 g skivad kycklingfilé
1 msk citrongräs, finhackat
1 liten röd chili, urkärnad och finhackad
1 msk riven ingefära
125 g risnudlar
salt och peppar

Hetta upp oljan i en stor kastrull.
Lägg ner vitlök och salladslök och fräs under omrörning på medelstark värme några minuter.
Tillsätt paprikan och fräs under omrörning i ytterligare 5 minuter.
Rör ut majsstärkelsen i lite av buljongen och blanda ner i kastrullen och rör runt.
Tillsätt resten av buljongen, soja, risvin/sherry, kyckling, citrongräs, chili och ingefära.
Salta och peppra.
Koka upp, sänk värmen och sjud ca 25 minuter.
Lägg i nudlarna och koka 3 minuter, eller enligt anvisningarna på förpackningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar