tisdag 12 mars 2013

Kyckling i ugn med rotsaker och fetaost

Det här var riktigt gott! Och det är väldigt smidigt att ha allt i samma form. Jag tog dock de rotfrukter jag kunde hitta, det är ju fritt val. Jag tog också kycklingben istället för kycklingklubbor varför det är så många på bilden...



4 port:
800 g kålrabbi
400 g rödbetor
300 g persiljerot
1 citron
4 kycklingklubbor med skinn (ca 1 kg)
4 msk olivolja
2 tsk blandade örter, t.ex. oregano, timjan, basilika, rosmarin eller mejram
300 g körsbärstomater
20 oliver, gärna kalamata
salt
nymald svartpeppar

Till servering
150 g fetaost
färsk timjan

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och tärna kålrabbin, rödbetorna och persiljeroten.
Halvera citronen och klyfta den ena halvan.
Lägg rotfrukter och citronklyftor tillsammans med kycklingklubborna i en ugnsfast form och häll på olja, saften från den resterande citronhalvan, torkade örter, salt och peppar.
Gnid in oljan och kryddorna i köttet med händerna.
Stek i ugnen ca 30 min.
Lägg i tomaterna och oliverna och låt steka ytterligare ca 10 min.
Smula över fetaosten och garnera med färsk timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar