onsdag 23 januari 2013

Pastagratäng

Nu är det nytt år och återigen dags att ta ett nytt tag i bloggen. Hösten var tyvärr ingen bra mat-höst över huvud taget varför det uppdaterades väldigt dåligt här.

Här kommer i alla fall en väldigt god pastagratäng. Receptet hittade jag någonstans i ett forum här på nätet. Gratängen är väl inte jättenyttig, men den var väldigt god! Tyvärr kom jag inte på förrän när jag åt rester att jag skulle ta en bild. Därför är bilden på min matlåda.



8 pers:
700-800 g köttfärs (helst älg, annars nöt)
2 pkt bacon
12 dl spiralmakaroner
2 burkar crème fraiche
6 msk chilisås
2 st buljontärningar
6 dl grädde
riven ost

Sätt ugnen på 225 grader.
Bryn köttfärs och bacon. Salta och krydda efter behov och lägg över det i en långpanna. Ska gratängen förberedas kan det lika gärna läggas i en stor skål om det är lättare att förvara, men då får den vara STOR)
Koka makaronerna och lägg även de i långpannan.
Koka upp grädden, buljontärningarna och crème fraichen och tillsätt chilisåsen.
När det har kokat ihop, slå över det över köttfärsen, baconet och pastan.
Rör ihop och krydda efter behag.
Hit kan det förberedas.
Strö den rivna osten över gratängen och grädda/gratinera i ugnen i ca 30 minuter.

Servera gärna med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar