onsdag 30 januari 2013

Mexikansk köttfärssoppa

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någon gång har lagat en soppa som har gått så fort att laga, gett så lite disk (kniv, skärbräda, tsk-mått, och själva grytan och sleven) och samtidigt varit så god. Det är ett bra betyg! Soppan var precis lagom stark för mig, som ändå är ganska känslig för stark mat. Man kan ta lite krydda i taget och tillsätta mer efter hand tills man tycker det är lagom. Receptet kommer från "LCHQ - Kokboken" av Fredrik och Karoliina Paulún.


4 port:
2 rödlökar
4 msk rapsolja
500 g nötfärs
½ tsk mald spiskummin
½ tsk koriander
½ tsk cayennepeppar
½ tsk paprikapulver
8 dl vatten
1 burk krossade tomater, gärna chilikryddad
2 köttbuljongtärningar
2 dl frysta majskorn
2 dl kokta kidneybönor (jag tog en paket på 380 g varav 230 g bönor).

Skala och finhacka löken.
Hetta upp oljan i en kastrull.
Lägg ner och bryn köttfärs, hackad lök och kryddor.
Tillsätt vatten, krossade tomter och buljongtärningar.
Koka upp och låt koka ca 5 min.
TIllsätt majs och bönor och låt dem bli varma i soppan.

Kompletter gärna måltiden med en skiva gott och nyttigt bröd .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar