onsdag 10 oktober 2012

Rödbetssallad med grillad kyckling

Salladen var helt okej, men jag har insett att kikärtor inte är min stora favorit. I stället för grillad kyckling tog jag kycklingfiléer som jag tärnade, stekte och kryddade med chilipulver, cayennepeppar, grillkrydda och flytande honung. Receptet kommer från "isodieten - kokboken" av Fredrik Paulún, Kristina Andersson och Martin Brunnberg.



2 port:
5 rödbetor
romansallad
2 dl kikärtor (150g)
ev 4. vitlöksklyftor
1 tsk rapsolja
300 g grillad kyckling
50 g fetaost
några basilikablad
2 msk rödvinsvinäger
½ msk olivolja
1-2 krm torkad timjan
salt och peppar

Tvätta rödbetorna och koka dem mjuka i saltat vatten. Tänk på att det kan ta 40 min om det är stora.
Spola dem under kallt vatten och låt dem svalna lite. Skala och skär varje rödbeta i fyra delar.
Lägg salladen på ett stort fat och lägg rödbetorna ovanpå.
Skölj kikärtorna och strö över dessa.
Stek vitlökklyftorna hela eller i halvor i lite rapsolja och tillsätt dessa.
Rensa den grillade kycklingen, skär köttet i bitar och lägg ovanpå salladen.
Smula över fetaosten och riv basilikabladen i stora bitar och strö över.
Rör ihop vinäger, olivolja, timjan och lite salt och peppar till dressingen och häll den över salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar