måndag 8 oktober 2012

Grekiska köttbullar med grönsallad och fetaost

Det här var en riktigt trevlig variation på vanliga köttbullar med sås och potatis. Köttbullarna var väldigt goda (även om jag skippade oliverna...). Det kan låta klent med bara köttbullar och sallad, men jag blev verkligen mätt. Receptet kommer från "isodieten - kokboken" av Fredrik Paulún, Kristina Andersson och Martin Brunnberg.

Köttbullar kan kännas meckigt och omständigt att göra, men det var rätt smidigt eftersom jag inte gjorde så många på en gång. Salladen skar jag medan köttbullarna stod i ugnen. Det tog inte mycket mer än en halvtimme innan maten var färdig. 



2 port:
Köttbullar
200 g nötfärs
2 dl kokta röda linser (160g)
1 liten hackad gul lök
10 hackade gröna kärnfria oliver
1 ägg
3 msk havregryn
3/4 dl vatten
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
½ tsk oregano
½ tsk timjan
½ tsk svartpeppar
½ tsk salt

Grönsallad
100 g gröna blad
½ gurka
½ gul paprika
10 körsbärstomater
60 g fetaost
vinäger
örtsalt

Blanda ihop alla ingredienser till köttbullarna och rulla till små bullar, ca 16 st.
Lägg dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och stek dem i ugnen i 225 grader, ca 20 min.
Skölj salladen, tärns gurkan och paprikan och skär tomaterna i halvor.
Lägg upp grönsakerna och tärnad eller smulad fetaost på två tallrikar och smaka av med vinäger och örtsalt.
Servera tillsammans med köttbullarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar