torsdag 18 oktober 2012

Minestrone - italiensk grönsakssoppa

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i soppor, framför allt inte i de soppor som serverats i skolmatsalen. Allra minst förtjust har jag varit i gulasch och minestrone. De senaste åren har jag dock börjar gilla soppor mer och mer. Det är framför allt gött med soppa en kylig dag. Till slut blev det då dags att ge sig på den där minestronen med inställningen att "allt blir godare när man gör det själv"... Och det blev bra! Jag har följt receptet i Vår Kokbok.



5-6 port:
150 g rökt skinka, bacon eller sidfläsk
2-3 morötter (ca 250 g)
1 palsternacka (ca 100g)
1 bit rotselleri (ca 50-75g)
1 purjolök
ev. 1-2 vitlöksklyftor
5-6 dl strimlad vitkål
2-3 msk tomatpuré
olivolja
1,5 liter vatten
1 förp. krossade tomater (400g)
2-3 grönsaksbuljongtärningar
1-2 dl kort spaghetti
150 g brytbönor
basilika eller oregano, 2 msk färsk eller 3 tsk torkad
salt och peppar


Skär eller klipp det rökta köttet i små tärningar.
Skala och skär morötter, palsternacka och rotselleri i små tärningar, eller strimla de i matberedare.
Snitta, skölj och skiva purjolöken.
Skiva ev. vitlök tunt.
Fräs kött, purjo, rotfrukter, vitkål och tomatpuré i olivolja i en stor kastrull.
Tillsätt vatten, krossade tomater och smulade buljongtärningar.
Koka på svag värme under lock, 20-25 min.
Lägg i kort spaghetti de sista 7 minuterna av koktiden.
Lägg i brytbönor de sista 4 minuterna.
Lägg i örterna i slutet.
Späd med lite vattten om soppan är för tjock.
Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar