onsdag 3 oktober 2012

Majssoppa

Jag gillar verkligen majs så den här soppan passade mig riktigt bra! Majs på burk har jag slutat köpa eftersom det verkligen inte smakar majs. Istället köper jag fryst majs som verkligen är gott! Jag rekommenderar inte att göra den här soppan på burkmajs, det känns inte som att det skulle vara någon hit...

Receptet kommer från Carola Magnussons bok "Carolas Ekokök". Carola tipsar också om att toppingen även är god som smörgåspålägg.  Jag gjorde dock inte toppingen här då jag inte fick tag på groddar.



4 port:
450 g majskorn
1 gul lök
2 potatisar
ca 1 liter vatten eller kycklingfond
1 dl mjölk
salt
vitpeppar
cayennepeppar
vitvinsvinäger

Topping
5 cm purjolök
3 dl alfagroddar
färska kokta majskorn från en majskolv

Används färska majskolvar ska kornen först skäras loss från stocken.
Skala och skär lök och potatis i mindre bitar för att förkorta koktiden.
Lägg lök, potatis och majs i en kastrull och fyll på med vatten/kycklingfond så att det täcker och lite till. Koka tills potatis och lök är helt mjuka.
Mixa soppan slät, men spara några majskorn till serveringen.
Vill man ha bort de sista restbitarna av majsskalen kan man sila soppan.
Häll tillbaka soppan i kastrullen och späd med mjölk.
Smaka av med salt, peppar, cayennepeppar och vinäger.

Topping
Stirmla purjolöken tunt, blanda med alfagroddar och majskorn och toppa soppan med blandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar