onsdag 3 oktober 2012

Kardemummabullar

Det här är nog världens bästa bullrecept! Jag fick det när jag gick på en endagsbrödkurs en gång. Det är dock väldigt mycket smör i degen, men det är verkligen gott!

Degen är väldigt lättarbetad och bullarna blir inte lika luftiga som när man använder "vanlig" vetedeg. Degen har heller inte alls samma luftiga konstitens som "vanlig" vetedeg, men så ska det vara. Tro inte att du gjort fel bara för att degen känns tung och kompakt.

Självklart kan degen användas till alla typer av vetebröd även om jag här har gjort bullar.

Alla mängder är angivnva i vikt så om du inte har en våg bör du införskaffa det för det är ett av kökets bästa verktyg!



ca 80 bullar:
Steg 1
500 g mjölk
100 g jäst
50 g socker
750 g vetemjöl

Steg 2
400 g smör (Obs! Rumsvarmt!)
250 g socker
10 g salt
750 g vetemjöl
50 g ägg
20 g kardemumma

Fyllning
Smör
Socker
Kardemumma

Garnering
Uppvispat ägg
Pärlsocker

Blanda ingredienserna i steg 1 till en elastisk vetedeg och låt vila 30 min.

Blanda ihop "steg 1-degen" med ingredienserna från steg 2 till en fin deg. Smöret ska vara mjukt, men det ska inte smältas. Låt vila ytterliggare 30 min.

Dela degen i fyra delar. Kavla ut en del i taget till en rektangel. Bre på smör och strö över socker och kardemumma. Rulla ihop till en lång rulle och dela varje rulle i ca 20 bitar.

Ta tag i den ihoprullade änden på varje liten bulle och vik in den under själva bullen. På så vis kan man i större mån undvika att bullarna rullar upp sig under gräddningen. Lägg bullarna i bullformar på en plåt. Jag skulle egentligen tro att man inte behöver formar, utan att det skulle räcka att ställa bullarna direkt på en plåt med bakplåtspapper, men jag tycker att bullpapper hör till...

Jäs bullarna under bakduk ca 40 min.

Grädda i 250 grader i nedre delen av ugnen ca 5-8 minuter. Håll koll så att de inte bränns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar