söndag 14 oktober 2012

Lättlagad laxlunch

Perfekt kylskåpsrensning! Jag hade tomat och äpple över i kylen som också fick följa med ner i salladen. Äpple och apelsin gör salladen ännu fräschare! Det här receptet kommer från Jonas "Sveriges tuffaste idrottsman" Coltings bok "Jag vill ju bara se bra ut naken - kokboken". Nedan har jag skrivit av receptet helt från boken och "jag" syftar då på Colting.



laxfilé eller laxkotlett
babyspenat
mangold
avokado
groddar
sharonfrukt eller melon
citron
granatäpple
apelsin
mango
olivolja
havssalt

"Det här är en av mina mest använda recept som jag uppskattar inte bara för den goda smakens skull eller det fantastiska näringsvärdet utan för att den är snabbt lagad och kräver ett minimum av tillagning!

Släng ihop grönsaker och frukt huller om buller då proportionerna inte är så noga. Ena gången blir det mer mango, nästa gång mer spenat. Varför vara tråkig?
Stek på laxen lite lätt medans du jonglerar salladen. Den behöver absolut inte vara genomstekt! Den blir under alla omständigheter mer tillagad än sushi och det är ju gott fast det är rått! Stänk färskpressad citron över sallad och lax för en syrlig finish på denna färgglada måltid vibrerande av fräschör!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar