torsdag 27 september 2012

Viltfärs

Jag vet inte riktigt var det här receptet kommer från. Det har "alltid" funnits i mammas receptpärm och har varit lite av en favorit för mig. Helst ska man använda älgfärs, men nötfärs går också bra. Dessa mängderna blir ganska lagom till en gratängform, typ 20x30 cm. I receptet stod det egentligen konserverade kantareller, men i det här fallet föredrar jag faktiskt champinjoner, men det är ju en smaksak.



4-5 portioner:
600 g köttfärs, helst älg
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
10 krossade enbär
2 msk potatismjöl
2 ägg
2 burkar skivade champinjoner (à ca 200 g)
2 dl svampspad eller vatten
4-5 dl grädde

Till servering
potatis
lingon
grönsaker

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda färs, salt, peppar, enbär, potatismjöl och ägg.
Späd färsen med svampspad/vatten och 2 dl grädde.
Hacka hälften av svampen grovt och rör ner den i färsen.
Bred ut smeten i en ugnssäker form.
Stek i ugnen ca 20 min.

Strö resten av svampen över färsen och häll på resten av grädden.
Stek ytterliggare ca 10 min tills färsen är genomstekt.

Servera med kokt potatis, lingon och grönsaker, t.ex. kokta morötter eller broccoli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar