torsdag 28 juni 2012

Frasiga piroger med fetaost

Jag har införskaffat en ny, väldigt fin kokbok av mor och dotter Anna och Fanny Bergenström. De har gjort en hel rad kokböcker men jag har tyvärr inte haft någon av dem och tyckte att det var hög tid att införskaffa. Det blev en av deras senaste, "Under valnötsträdet", där dagens recept kommer ifrån.

Det här var riktigt smaskigt! Det är en aning pilligt med röran och smördegsplattorna, men det är verkligen värt det!

"Läckra piroger med fetaost, spenat eller rucola och timjan i hölje av smördeg. Servera emd en grön sallad, gärna med lövtunt skivad rödlök, några svarta olive och lite mild balsamvinäger".



Till 8 piroger:
4 rektangulära plattor fryst smördeg
100 g späd spenat eller rucola
200 g fetaost
50 g smält smör
1 pressad vitlöksklyfta
4 msk färska hackade timjanblad
3-5 msk hackad bladpersilja
en aning svartpeppar ur kvarn
1 uppvispat ägg till pensling


Låt smördegsplattorna tina i rumstemperatur i ca 15 min.
Rör ihop fyllningen under tiden:
Plocka igenom och skölj de gröna bladen. Torka dem torra eller slunga dem i en salladsslunga. Hacka bladen ganska fint.
Blanda hacket med fint smulad fetaost, smält smör, vitlök, timjan, persilja och peppar. Ställ åt sidan.

Värm ugnen till 200 grader.
Kavla ut smördegen lite och skär varje bit i två kvadrater. Kavla lätt så att kvadraterna blir tunnare och lite större.
Lägg ut röran mitt på degbitarna.
Pensla längs kanten med uppvispat ägg, vik ihop till trekantiga "paket" och tryck till skarvarna med en gaffel så att degen limmas ihop längs kanterna.
Pensla pirogerna med ägg.
Grädda dem mitt i ugnen i ca 25 min.
Ät dem ljumma eller avsvalnade med som sagt gröna blad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar