onsdag 30 maj 2012

Fullkornslasagne med spenat och nötter

Det här var ett nytt recept för mig, hämtat från "Klaras goda GI-dagar". Det blev tyvärr alldeles för vattnig när jag gjorde den. Spenaten lämnade ganka mycket vätska, så jag hade nog inte behövt tillsätta så mycket vatten där. Jag hade heller ingen ost hemma att riva över, så det blev inte så fin färg heller. Fullkornsplattor fick jag inte heller tag i, så det blev med vit fiber i stället. Lasagnen var ändå det helt ok i smakerna, så jag kommer att prova igen en annan gång.


4 port:
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
400 g bladspenat
rapsolja
1 dl crème fraiche
2 dl vatten
salt och peppar

400 g keso
2 dl vatten

50 g pinjenötter
12 fullkornslasagneplattor
riven ost


Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka löken och vitlöken fint och fräs det tillsammans med spenaten och lite rapsolja i en stekpanna.
Tillsätt crème fraiche, vatten, salt och peppar.
Mixa keson med vattnet. Smaka av med salt och peppar.
Rosta pinjenötterna försiktigt i en torr panna.
Smörj en ugnsfast form och varva spenatröran, kesoröran, pinjenötter och lasagneplattor där i.
Avsluta med kesoröra och strö över riven ost.
Låt stå i ugnen ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar