torsdag 19 april 2012

Ugnsbakad falukorv och stuvad potatis med äpple och pepparrot

Jag har aldrig varit vidare förtjust i ugnsbakad falukorv. I "Toms tips" av Tom Sjöstedt finns dock ett nytt, fräscht recept på denna gamla goding. Jag tror det var tomatsalladen som gjorde den här korven riktigt trevlig.

I originalreceptet står det olivolja, men jag använder hellre rapsolja. Jag kokte också potatisen under tiden som korven var i ugnen, sen var det bara att blanda den med övriga ingredienser. Pepparrot faller inte mig i smaken, så det hoppar jag över.


Korv
800 g falukorv
4 tomater
2 msk hackad bladpersilja
salt, svartpeppar
olivolja
4 msk skånsk senap
2 msk dijonsenap

Stuvad potatis
600 g kokt potatis (gärna färsk)
1 äpple
1 tsk honung
3 dl crème fraiche
salt, svartpeppar
½ dl färsk riven pepparrot

Värm ugnen till 200 grader.
Snitta korven ganska djupt och baka i ugnen ca 20 minuter.
Tärna tomaterna och blanda med persiljan.
Smaka av med salt, peppar och olja.
Blanda senapssorterna och bred på den ugnsbakade korven.
Toppa med tomatsalladen.

Dela potatisarna om de är stora.
Skala och tärna äpplet.
Värm potatis, äpple och honung i crème fraiche tills potatisen är varm.
Smaka av med salt och peppar.
Avsluta med att riva över pepparrot före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar