tisdag 17 april 2012

Kålpudding

Jag har köpt en väldigt fin bok som heter "Kött - välja, hantera, tillaga". Den är skriven av Håkan Fällman, som vi nog kan kalla Sveriges köttguru. I denna bok står nog allt man behöver veta när det gäller kött, plus att där finns en massa recept från några av landets skickligaste kockar. Ett av dessa recept är familjen Fällmans kålpudding som jag provade idag.
Jag har faktiskt aldrig lagat kålpudding tidigare, men när jag tänker kålpudding så tänker jag mig en stor, kompakt "kloss" full med mat. Men ack så fel jag hade. Den här rätten var väldigt lätt (i motsats till tung) och fantastiskt god! Den var väldigt saftig, så det behövdes vekrligen ingen extra sås.

Det stod att det skulle räcka till fyra personer, men då får alla vara väldigt hungriga! Jag gjorde det på 800 g färs och tog då ca 2 kg vitkål, vilket var lagom för en långpanna och nu har vi nog mat för resten av veckan... Jag rekommenderar verkligen att köra vitkålen i matberedaren, annars har man att göra hela kvällen.

4 pers:
1,5 kg vitkål
smör att steka i
2 msk ljus sirap
600 g köttfärs
2 tsk salt
1,5 krm kryddpeppar
1,5 krm svartpeppar
2 tärningar köttbuljong
4 dl vatten

kokt potatis
lingonsylt

Sätt ugnen på 175 grader.
Strimla vitkålen och bryn den lätt i smör. Rör ner sirap och låt den svalna.
Blanda köttfärsen med salt och kryddor. Tillsätt kålen och blanda ihop.
Lägg blandningen i en smord ugnssäker form.
Lös upp buljongen i vattnet. Häll buljongen över blandningen och ställ in i ugnen 40-50 min.
Servera med kokt potatis och lingonsylt.

1 kommentar:

  1. Jag kan tillägga att av 2 kg vitkål och 800 g färs fick vi ut 12 portioner. Efter en enkel beräkning kom vi också fram till att kostnaden för den här kålpuddingen är ca 6 kr per portion.

    SvaraRadera