tisdag 17 april 2012

Lax i foliepaket och grillad blomkål

Det blir väldigt gott att göra lax i foliepaket eftersom laxen blir väldigt saftig. Det var inte särskilt färgglatt med blomkål till, men det var vad jag hade i kylen. Det var helt nytt att grilla det helt, men ibland måste man ju testa. Jag hittade ett recept på grillad blomkål skrivet av Jens Linder på dn.se. Det blev ok, men hade jag haft mer tid hade jag låtit blomkålen ligga på mer än 15 min.


4 port:
4 laxfiléer
rapsolja
1 citron i skivor
1 kruka dill eller någa dillstjälkar
4 vitlöksklyftor, krossade och grovhackade
salt, peppar

1 blomkålshuvud
100 g smör
1 dl persilja
salt och peppar

Lägg laxen i var sin bit folie.
Ringla över lite olja.
Lägg på citronskivor, dill, vitlök, salt och peppar.
Stick in en termometer i en av bitarna och lägg paketen på grillen tills termometern visar ca 55 grader.

Lägg kålhuvudet på grillen och grilla indirekt (lägg det inte rakt över kolen, utan vid sidan om) minst 15 min.
Blanda under tiden persiljan med smöret och smaksätt med salt och peppar.

Servera laxen med blomkål och t.ex. matvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar