tisdag 17 april 2012

Maizena Redning

Jag har en ganska enkel matfilosiofi (som jag hoppas skiner igenom åtminstone lite bland mina recept). Mat ska vara enkelt, gott, roligt och det ska vara riktig mat. Jag är inte så mycket för hel- och halvfabrikat och konstiga tillsatser, utan jag föredrar att laga maten själv. Dels för att det (oftast...) blir godare, dels för att det är roligare. Vad är då rolig mat? Jo, jag tycker att det blir som allra roligast framför allt när man varierar kosten, men även när man provar nya saker, och självklart är det roligt att göra saker från grunden och kunna känna sig stolt över att man lyckats!

Ibland har man dock ont om tid, ork eller lust för att laga mat och då får man självklart ta genvägar.

En liten, men väldigt smidig genväg är Maizena Redning som man bara tillsätter rakt ner i sin varma sås/stuvning eller vad man nu gör. Man slipper det extra momentet med att blanda ut mjölet i vätska och man behöver inte bekymra sig över hur mycket man ska ta, för det ser man efter hand. Det ger inga klumpar och behöver bara koka en minut (jämfört med vetemjöl som behöver koka minst 5 minuter för att mjölsmaken ska försvinna). Det finns både för ljusa mörka såser, men det enda som skiljer är att det är färgämne i den mörka. Då kan man lika gärna använda den ljusa och tillsätta lite soja.

Ingredienser: potatisstärkelse, mjölksocker, maltodextrin, rismjöl, emulgeringsmedel (E 471).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar