fredag 6 april 2012

Kyckling med dragonsmör

Oj, vad längesen det är jag uppdaterade bloggen. Det har blivit mycket repriser, rester och bortamat på sistone. Men nu ska det förhoppningsvis bli lite ordning igen.

Grillsäsongen har dragit igång och jag gjorde ett klipp på bokreans slutspurt. Halva reapriset = 50 kr för "Stora boken om grillning" innehållande massor med smarriga recept! Det här receptet är hämtat därifrån.

Den här kycklingen  och dragonsmöret var smaskigt god (jag uteslöt dock löken från smöret). Jag brukar ofta göra klyftpotatis eller hasselbackspotatis till grillat, men den här gången kokte jag quinoa tricolore till i stället. Det var fräscht!

Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet. Tyvärr var batteriet slut i kameran, så det här fotot är taget med mobilen.

4 port:
4 skinn- och benfria kycklingbröst

Marinad
1,5 msk citronsaft
2 msk vatten
1 tsk socker
1 tsk salt
½ tsk nymald svartpeppar
3 msk rapsolja (eller olivolja)

Dragonsmör
100 g rumstempererat, osaltat smör
3/4 dl färsk dragon, hackad
1 schalottenlök, finhackad
salt och nymald svartpeppar

Börja med dragonsmöret. Mosa smöret med en gaffel tills det är mjukt. Tillsätt dragon, lök och salt och peppar efter smak. Blanda väl. Lägg över smöret på en bit plastfolie och rulla till en rulle. Lägg in i kylen.

Dela kycklingbrösten på längden så att du får åtta bitar och lägg i en påse.
Blanda ihop ingredienserna till marinaden. Häll marinaden över kycklingen och låt marinera ca 30 min. Rör runt någon gång under tiden.

Låt kycklingen rinna av och kasta resterna av marinaden.

Grilla kycklingen och servera den med skivor av dragonsmöret samt valfria tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar