onsdag 7 mars 2012

Lax med citron och örter i ugn

Det här var smaskens! När man tillagar laxen i folie såhär så blir den väldigt saftig. Nedan skriver jag ut originalreceptet (ur "Klaras goda GI-dagar" av Klara Desser) även om jag gjorde dock inte riktigt så när det kom till bulgurn. Jag använde strimlad isbergssallad istället för rucola, jag uteslöt rödlök och oliver och så använde jag balsamvinäger istället för rödvinsvinäger. Bulgurn blir för övrigt väldigt god med vinägern på.



4 port:
4 laxfiléer
1 citron
lite olivolja
några basilikablad
salt och peppar

4 port bulgur
1 grönsaksbuljongtärning
rucolasallad
50 g solrosfrön
1 liten, tunt skivad rödlök
några svarta oliver
3 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxbitarna på folie i en ugnsfast form.
Häll olivolja över, lägg på citronskivor, basilikablad, salt och peppar.
Stick i en termometer i en av laxbitarna, vik ihop folien och ställ in i ugnen tills innertemperaturen är ca 55 grader.

Koka bulgurn med grönsaksbuljong.
Blanda ner hackad rucolasallad, solrosfrön, rödlök och svarta oliver.
Häll på olja och vinäger och smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar