lördag 10 mars 2012

Frasvåfflor

Det här med våfflor är väldigt svårt tycker jag. Jag har inte gjort våfflor själv särskilt många gånger, så jag har inte någon favoritvåffla. Jag brukar tycka om när våfflorna är lite frasiga, men inte sådär mycket att de bara smular sönder.

I senaste numret av tidningen Allt om mat (nummer 5, 1 mars 2012) finns ett recept på frasvåfflor med beskrivningen "Det finns många varianter på detta klassiska recept. Men det här är bäst!". Jag var ju såklart tvungen att testa. Konsistensen på de här våfflorna tyckte jag var riktigt bra. Lite småsega, men ändå lite frasiga (sen om det berodde mest på hur jag gräddade dem, eller på själva smeten, det vet jag inte). Tyvärr var det ganska tråkig smak på dem, vilket inte var särskilt förvånande om man tittar på  ingredienserna.

Alltså: Bra konstistens, tråkig smak. Nästa gång ska jag prova äggvåfflor.


ca 12 st:
100 g smör
4 dl vetemjöl (240 g)¨
1 msk bakpulver
½ tsk salt
5 dl kallt vatten

Smält smöret och låt det svalna.
Blanda mjöl, bakpulver och salt.
Tillsätt vattnet och vispa till en klumpfri smet.
Vispa i smöret.
Grädda våfflor av smeten i våffeljärn och servera dem nygräddade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar