söndag 11 mars 2012

Chocolate chip cookies

Mellan all matlagning måste man ibland trycka in lite bakning. Är man chokladälskare som jag så passar de här kakorna alldeles perfekt. Receptet kommer från boken "Choklad: förföriskt gott från krämigaste vit till mumsigate mörk". Jag tycker det blir extra gott om man tar bl.a. saltade jordnötter. Sältan från jordnötterna passar väldigt bra ihop med den mörka chokladen tycker jag.

Tips: Degen tål att frysas. Stoppa den i lufttät förpackning när den rullats in i smörpapper eller plastfilm. Tänk på att ta ut degen ur frysen ca 30 min innan den ska skivas för bakning.



100 g rumstempererat smör
½ dl florsocker
1 dl råsocker
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
150 g mörk choklad (gärna 70%), grovhackad
2 dl grovhackade nötter (t.ex. saltade jordnötter, valnötter, hasselnötter, cashewnötter)

Blanda smör, florsocker, råsocker och ägg, gärna luftigt.
Blanda i mjöl, bikarbonat och vaniljsocker.
Vänd i grovhackad choklad och nötter.
Dela upp i 3-4 längder som rullas i smörpapper eller plastfilm.
Ställ kallt i kylskåp i 2-3 timmar.
Skär längderna i skivor och lägg dem på plåt.
Grädda i ugnen på 175 grader i 10-12 minuter, eller tills de är gyllenbruna. Se upp så de inte bränns!

2 kommentarer:

  1. Det är super att ha fryst kakdeg hemma!! Snabbt enkelt och gott. Jag har dock oftast hasselnötter eller saltade mandlar i då jag ej gillar jordnötter!!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det!. Framför allt är det inte mycket som slår nybakade, nästan fortfarande varma, kakor... Saltade mandlar låter också som en riktigt bra idé, det ska jag nog testa nästa gång!

    SvaraRadera