tisdag 6 mars 2012

Gös med ägg- och persiljesås

Jag är inte särskilt förtjust i vit fisk, speciellt inte frysta fiskblock. När jag väl ska tillaga fisk brukar jag försöka att köpa den färsk från fiskbilen. Idag blev det gös och ägg- och persiljesås. Jag serverade även med vitkålssallad som jag lagt upp här tidigare (receptet finns även längst ner här).



4 port:
8-12 potatisar.
4 mindre eller två stora gösfiléer
5 dl mjölk
2 msk smör
ca 2 msk mjöl
salt och peppar
2-3 msk grädde
2 hårdkokta, hackade ägg
½ dl hackad persilja
gröna ärter till servering

Skala och koka potatisen.
Lägg fisken på en smord ugnsfast form, salta och peppra och ställ in den i ugnen på 200 grader, ca 25 min.
Koka upp mjölken och smöret.
Blanda ut mjölet med lite kall vätska och rör ner den i den varma mjölken.
Låt sjuda ca 5 min.
Smaka av med salt, peppar och grädde.
Rör ner de hackade äggen och persiljan.
Koka ärterna.


Vitkålssallad:
Strimla ½ kg vitkål fint.
Riv 1-2 morötter grovt.
Skala och dela 2-3 apelsiner i mindre bitar.
Blanda 2-3 msk citronsaft, ½ tsk salt, ½ dl vatten och 3-4 msk olja.
Rör ihop kål, morot, apelsin och marinad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar