onsdag 21 mars 2012

Kryddiga köttfärsspett med honungsyoghurt

Smidig rätt och en trevlig variant på gamla vanliga köttbullar. Receptet har jag klippt ut från en Buffé-tidning, vet tyvärr inte vilken, men det bör finnas på ica.se också.

Det milda yoghurten är perfekt till de något mer kryddiga spetten. Jag la potatisen på ena halvan i en långpanna. På andra halvan la jag sedan spetten när det var dags för dem att åka in i ugnen.



4 pers:
1 kg potatis
2 msk rapsolja
1 tsk salt
2 krm peppar
400 g nötfärs
1 tsk spiskummin
1 tsk sambal oelek
1 ägg
1,5 tsk salt
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl matyoghurt
1 msk honung

Sätt ugnen på 225 grader.
Skrubba och skär potatisen i klyftor och lägg de i en form. Häll över olja, salt och peppar och ställ in i ugnen ca 30 min. Rör om efter halva tiden.
Blanda färs, spiskummin, sambal oelek, ägg, salt och vitlök till en jämn smet.
Forma färsen runt 8-10 träspett.
Lägg in spetten i ugnen när ca 10 min av potatisens tid återstår.
Blanda matyoghurt med honung.
Garnera gärna med lite persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar