tisdag 7 februari 2012

Svensk svamprisotto med stekta kycklingklubbor

Så har jag lagat mitt livs första risotto! Jag hittade ett recept på en försvenskad variant (på alltommat.se) som var helt ok. Jag är nämligen inte direkt något fan av parmesan...



Risotton:

4 pers:
1 gul lök
1 vitlöksklyftor
200 g färsk svamp
4 dl avorioris
2 msk olivolja
2-3 dl torrt, vitt vin
7 dl vatten
2 hönsbuljongtärning
svartpeppar
1 dl västerbottenost, riven
1 dl gräslök

Skala och hacka lök och vitlök.
Dela svampen i mindre bitar. Fräs den och lägg den åt sidan.
Fräs lök och vitlök i olja.
Tillsätt riset och låt det fräsa med någon minut.
Späd riset med vin och buljong efter hand som det kokar in.
Koka på svag värme utan lock och rör ofta.
Riset är klart när kornen har en liten kärna.
Smaka av med peppar.
Rör ner svamp, ost och gräslök.


Kycklingklubborna:
1 kg kycklingklubbor
honung
soja
chilipulver

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda honung, soja och chilipulver.
Lägg ner kycklingen och rör runt så att bitarna får marinad runt om.
Lägg dem i en form, häll över den överblivna marianden och ställ in dem i ugnen, ca 25 min.
Ös emellanåt marinaden över bitarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar