onsdag 22 februari 2012

Helstekt kyckling

Helstekt kyckling är otroligt smidigt att göra och så blir det så mycket saftigare än vanliga filéer.



Jag fyllde kycklingen med skivad citron och färsk persilja. Sen penslade jag den med en blandning av smält smör, soja, salt och peppar innan jag stekte den i ugnen på 175 grader tills innertemperaturen nådde 70 grader.

Till kycklingen serverade jag ris, sås och kokta morötter.

Jag har lagt upp sås innan (under köttfärslimpa), men jag lägger upp det här igen:

Det här är min snabbvariant av "vanlig brunsås":

Mjölk
Ev. sky från kycklingformen
Buljongtärning/kycklingfond
Maizenamjöl
Soja
Grädde
(Gelé)

Koka upp lagom mycket mjölk och ev. sky från formen och lägg i en bit buljongtärning/lite fond.
Vispa ut lite maizenamjöl med en skvätt kall mjölk/vatten och häll ner i den varma mjölken till önskad tjocklek.
Smaka av med soja, lite grädde och ev. lite gelé.
Eftersom både buljongtärningen och sojan är salt så behövs oftast inget extra salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar