onsdag 15 februari 2012

Fruktsallad med en touch av vanilj och lime

Fruktsallad är gott och vi äter det här ganska ofta. Den här gången ville jag göra något lite extra, det var ju trots allt alla hjärtans dag... Jag hittade ett recept, på Exotisk fruktsallad, på svt.se som kändes spännande. Jag använde dock andra frukter än ursprungsreceptet. Här skriver jag vilka frukter jag använde, men man kan ju ha ananas, papaya, melon, passionsfrukt, physalis.... ja, valet är fritt!

Sockerlagen passade riktigt bra till fruktsalladen. Jag älskar vanilj, jag älskar lime och jag älskar frukt. Det här är den godaste fruktsallad jag ätit!



2 pers:
1 apelsin
3 kiwi
1 sharonfrukt
en bit mango
½ päron

Vaniljsockerlag med lime:
½ dl vatten
½ dl socker
rivet skal från en fjärdedels lime
½ lime, saften
½ vaniljstång

Börja med vaniljsockerlagen.
Blanda vatten, socker, skal och saft från limen i en gryta.
Halvera vaniljstången. Skrapa ur kärnorna och lägg i både kärnor och stången i grytan.
Låt lagen koka ca 5 min. Kyl den. Sila den.

Dela frukterna till fruktsalladen och lägg upp i skålar.
Häll den kalla lagen över frukterna och låt stå kallt någon timme innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar