torsdag 2 februari 2012

Fransk kycklinggryta

Jag hade först lite svårt att förstå att allt skulle vara helt, både svamp och lök och kyckling. Men det blev faktiskt väldigt gott. Jag hade nog dock rekommenderat att välja ut de lökar och champinjoner som är något mindre, annars blir det väldigt stort upptäckte jag. Rätten får absolut godkänt med sina goda smaker och kommer att lagas här fler gånger!



3 msk olivolja
8 bitar av kyckling, 1000g, t.ex. 4 ben och 4 lår (Jag tog en hel påse lår)
12 schalottenlökar, skalade
300 g (skogs)champinjoner
3 vitlöksklyfter, pressade
5 dl vatten
2 dl vitt alt. rött vin (matlagningsvis går också bra)
2 msk kycklingfond
1 msk tomatpuré
2-3 tsk maizena
2 tsk franska örter
svartpeppar
salt
potatis

Värm upp oljan i en stor gryta/kastrull.
Bryn kycklingbitarna i oljan några minuter.
Ta upp bitarna och ställ de åt sidan.
Lägg lökarna, champinjonerna och vitöken i grytan och fräs i några minuter på medelvärme.
Häll på vatten, vin, fond, tomatpuré och kycklingbitarna.
Koka upp och låt sjuda under lock på medelvärme ca 30 min.
Koka under tiden potatisen.
Red grytan med maizena, utrörd i lite kallt vatten.
Rör om tills grytan börjar tjockna.
Smaka av med örter, peppar och salt.
Servera med kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar