tisdag 31 januari 2012

Rårissallad med japanska laxkuber

Även det här receptet är hämtat från Paulúns GI-månad. Det är en väldigt trevlig bok med varierade recept. Om man vill kan man följa den slaviskt då den innehåller frukostar, mellanmål, luncher och middagar för en hel månad. Även handlingslistor för varje vecka finns med i boken. Jag väljer dock bara ut favoriterna och blandar upp dem med anndra recept under veckan.
Det här var i alla fall en väldigt trevlig rätt. Rårissallad blev väldigt fräsch med oljan och vinägern. Nedan kommer jag att skriva ut originalreceptet, men jag hade bara ris, körsbärstomater, gul och röd paprika samt olja, vinäger och örtsalt i min sallad. Man kan ju välja vad man själv vill.

Inser att det inte ser särskilt gott ut på bilden. Det ser ganska trist ut eftersom jag varken har lök, grön paprika eller zucchini. Men det var väldigt gott, så jag vill gärna rekommendera det!



4 port:
3 dl råris
4 laxfiléer
teriyakisås
skalade sesamfrön (eller furikake)
en ask körsbärstomater
1 röd paprika
1 grön paprika
en bit zucchini
1 liten rödlök
3 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
örtsalt

Börja med att koka riset. Tänk på att råris har lång koktid, ca 40 min! Låt det svalna.
Förbered under tiden fisken och salladen.

Halvera körstomaterna.
Tärna paprika och zucchini.
Finhacka löken.

Dela laxen i kuber.
Häll teriyakisås på en tallrik.
Häll upp sesamfrön.
Doppa laxkuberna först i teriyakisåsen och sedan i sesamfröna.
Lägg de i en form och stek de i ugnen på 200 grader, ca 15 min.

Blanda det avsvalnade riset med grönsakerna och häll över oljan och vinägern. Smaka av med lite örtsalt.

Servera rårissalladen i en skål med de varma laxkuberna överst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar