söndag 26 februari 2012

Brödtårta med brieost och tomater

Den här rätten är lite av en favorit! Receptet är hämtat från ica.se. Egentligen ska man ha soltorkade tomater, men jag har testat med skivade körsbärstomater och tycker att det går minst lika bra.

Om man vill kan man förbereda tårtan och låta den jäsa andra gången i kylskåp. Ta fram och grädda den ca 30 min innan den ska ätas.


1 tårta, 4-6 pers:

Deg:
25 g jäst
2,5 dl vatten, fingervarmt
½ ägg
1 msk olja
1 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g brieost
ca 10 skivade körsbärstomater (eller 10 marinerade soltorkade tomater)
1 dl hackade valnötter
1 msk rosmarin

Pensling:
½ ägg
1 tsk gourmetsalt

Smula jästen i en bunke. Häll lite av vattnet över jästen och rör tills det löst sig.
Tillsätt resten av vattnet, ägg, olja, salt och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen).
Arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.

Smöra en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Ta upp och knåda degen på mjölat bakbord.
Dele den i två bitar och kavla ut varje degbit till en rundel, ca 24 cm i diameter.
Lägg den ena rundeln i den smorda formen.
Skär osten i skivor och lägg dem på degrundeln.
Fördela tomater, valnötter och rosmarin öven osten.
Lägg på den andra degrundeln och tryck till i kanterna.
Låt jäsa ytterliggare 15 min.
Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö över saltet.
Grädda i nedre delen av ugnen, ca 25 min.

Lossa brödtårtan från formen och och servera den ljummen tillsammans med lite sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar