tisdag 17 januari 2012

Fiskgratäng

Så var det dags att ge sig i kast med att göra en fiskgratäng. Jag tycker det känns lika motigt att ta tag i det varje gång eftersom det är ganska många moment som ska bli bra. Men när man är klar så är det värt det (och det är inte riktigt så krångligt som jag just fick det att låta...). Receptet har jag i stora drag lånat från recept.nu, men jag har ändrat lite i det så att det, förhoppningsvis, ska vara tydligt.



4 port:
Potatismos:
1 kg potatis
ca 1-1,5 dl mjölk
en klick smör
1 äggula
riven ost

Fisk:
600 g spättafilé
salt

Sås:
en rejäl klick smör
2 msk vetemjöl
2 dl matlagningsgrädde
fiskspadet (eller vatten)
1 äggula
200 g skalade räkor
hackad dill
citronsaft
salt och peppar


Sätt ugnen på 225 grader.

Skala potatisen. Dela den i mindre bitar och koka den.

Dela fisken på längden och rulla ihop till rullar.
Ställ rullarna i en ugnsform och strö över salt.
Täck formen med folie och sätt in den i ugnen, ca 10 min.

Smält smöret till såsen.
Strö ner vetemjölet och fräs en stund.
Späd med grädde och fiskspad/vatten till lagom tjocklek. Koka ca 5 min.
Ta av såsen från plattan och rör ner äggulan.
Rör ner dill och räkor och smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Stöt potatisen, blanda ner smör och lagom mycket mjölk tills moset känns lagom.
Blanda ner äggulan och den rivna osten.

Spritsa moset runt fisken, längs formens kanter (klicka ner moset i en vanlig plastpåse och klipp av en hörna om du inte har en sprits).
Häll såsen över fisken och ställ in formen i ugnen för gratinering (250 grader), tills moset fått fin färg.
Servera med broccoli/ärtor/morötter eller någon annan grönsak/sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar