lördag 26 november 2011

Matsedelslotto

Mitt allra bästa tips för att matlagningen ska bli lite roligare är helt enkelt god planering!
Veckomatsedlar är a och o för att man dels inte ska tröttna på mataffären, dels slippa vad-ska-vi-äta-idag-stressen. Vi ser också till att göra tillräckligt mycket så att det räcker till matlåda också.

Men egentligen är det ganska tråkigt att göra veckomatsedel. Bara att komma på tillräckligt många rätter man ska laga (som helst inte ska vara samma som förra veckan) kan vara ganska svårt. Därför vill jag tipsa om mitt bästa veckomatsedels-förslag:

Matsedelslotto!

Såhär fungerar det:

Jag letade fram en massa olika recept. Det blev både gamla godingar, men också många helt nya recept som jag aldrig provat innan, just för att det skulle bli lite mer spännande. Jag var noga med att få med olika sorters rätter; fisk, kött, sallader, soppor o.s.v. Namnen på recepten skrev jag ner på små lappar och la i en skål. När det sen är dags att göra veckomatsedel så drar jag helt enkelt lämpligt antal lappar från skålen.

Min lottoskål

Visst, får man 4 kycklingrätter så får man ju gärna lägga tillbaka några och dra nya lappar.
Och drar man en lapp som man helt enkelt inte är sugen på just den här veckan så är det såklart också helt ok att byta.
Och om man i förväg är sugen på en speciell rätt så drar man en lapp mindre och lägger till den rätten man är sugen på. Det är alltså väldigt fritt att göra hur man vill.

På anslagstavlan i köket har vi vår matsedel. Jag har satt upp lappar med veckodagarna och under respektive dag sätter jag upp den rätt vi ska äta. Sen är det bara att skriva handlingslista utefter det. Jag har just dragit matsedel för kommande vecka, så detta är vad som kommer upp på bloggen i veckan. Klicka på bilden för att få upp den större.


När veckan är slut tar vi ner lapparna och bestämmer vilka som är värda att spara. De lägger jag i en annan, likadan skål. På så vis undviker man att få samma rätt ofta.

Jag rekommenderar verkligen att testa det här! Det är såklart lite jobb precis i början när man ska skriva ner recept, men man behöver ju inte ha så många från början, utan man kan fylla på skålen efter hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar