tisdag 26 februari 2013

Spaghetti och köttfärssås

Om det är något jag är riktigt dålig på att göra utan recept så är det köttfärssås! Därför försöker jag hitta ett recept som jag kan följa och här kommer ett som jag fastnade för. Receptet kommer från Carola Magnussons bok "Carolas eko-kök".

Carola skriver (s.113):
"Jag har hört att en del av mina kompisar lägger i en buljongtärning som innehåller monosodiumglutamat (MSG) eller natriumglutamat (E621). Det är smakförstärkare som bara slätar ut alla smaker och ger köttfärssåsen en lite brun, sötaktig och metallisk smak. Många är dessutom allergiska mot MSG.
Strunta i buljongtärningen och balansera istället smaken med senap, vinäger och kryddor. Det blir kanongott och du slipper en enda tillsats. När du köper havssalt, vad observant på vad du köper så det inte innehåller antiklumpmedel (E551)".

Jag hade dessvärre inga krossade tomater hemma idag, så jag tog lite tomatpuré och vatten istället, vilket gick bra. Sen fyllde jag även ut köttfässåsen med strimlad vitkål vilket vad väldigt gott!

mobilbild...

5-6 port:
500 g köttfärs
1 gul lök
2 msk rapsolja att steka i
1 burk krossade tomater, 400 g
2 msk oregano
1 nypa timjan
1 tsk basilika
1 tsk senap
1 msk rödvinsvinäger
2 nypor cayennepeppar
svartpeppar från kvarnen
1 msk havssalt, eller efter smak

Skala och hacka löken fint.
Bryn köttfärsen i oljan och kläm sönder den med en gaffel så att den finfördelas.
Lägg i den hackade löken och låt steka med.
Tillsätt även havssalt så det får stek med och ge smak åt färsen.
Häll på de krossade tomaterna.
Låt allt småputtra 15 min utan lock.
Tillsätt alla kryddor, senap och rödvinsvinäger och låt puttra ytterligare  10 min.
Köttfärssås som får puttra länge smakar så mycket godare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar