måndag 10 september 2012

Laxlasagne med fetaost

Ojojoj vad längesen det är jag uppdaterade här! Men nu är det höst och dags för att komma tillbaka till rutinerna...

Här kommer dagens recept. Snabblagat och gott. Receptet kommer från ICAs tidning Buffé (nr 9, 2011). Jag förstår dock inte varför de gör ett recept med sådana här "udda" mängder. ICAs 4-pack laxfilé innehåller 560 g. Deras egna krossade tomater innehåller 500 g. Bladspenaten (Findus) innehåller 450 g. Jag tömde förpackningarna och det blev säkert lika bra.




4-6 personer:
400 g skinn- och benfri laxfilé
400 g fryst bladspenat
150 g fetaost
500 g keso
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater med örter (400g)
½ dl vitt vin
ca 9 lasagneplattor
olja
salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader.

Tina spenaten enligt anvisningarna på förpackningen. Pressa vätskan ur spenaten.
Blanda spenaten med smulad fetaost, keso och pressad vitlök. Krydda med ½ tsk salt och 2 krm peppar.

Skär laxen i ca 2 cm stora bitar och blanda med krossade tomater, vitt vin och ½ tsk salt.

Lägg ut hälften av spenatröran i en oljad ugnssäker form, ca 20x30 cm. Varva sedan lasagneplattor och laxröra och avsluta med resten av spenatröran.

Grädda lasagnen mitt i ugnen ca 30 min. Låt stå och vila ca 10 min.
Servera gärna med en tomatsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar