lördag 14 januari 2012

Vegetariska vårrullar med glasnudlar

Det här receptet har jag lånat från www.kardemummagumman.se, men jag tillagade dem i ugnen istället för att fritera dem. Och jag använde filodeg istället för vårrulleplattor. Jag tog ett halvt filodegsark per vårrulle och fick då 12 vårrullar. Jag skulle dock kryddat fyllningen mer än vad jag gjorde, men det klarade sig ganska bra ändå eftersom vi hade sweet chilisås till. Man kanske kunde haft i en gnutta sambal oelek?
Glöm inte att ta ut arken från frysen i god tid så att de hinner tina.


12 st:
100 g glasnudlar
2 pressade vitlöksklyftor
2 dl riven morot
1 ägg
2 dl riven, färsk kål
2 msk olja
salt och peppar
1 pkt vårrulleplattor (eller filodeg)
1 msk maizena
1 msk vatten
olja till pensling

sweet chilisås
sallad

Lägg nudlarna i en skål med vatten så att de mjuknar (ca en halvtimme). Häll av vattnet och klipp nudlarna i mindre bitar.
Blanda nudlar, vitlök, morot, ägg och kål.
Stek i olja under omrörning ca 5 min.
Salta och peppra.
Låt svalna.
Sätt igång ugnen på 225 grader.
Lägg en klick fyllning på varje degplatta.
Vik in ändarna, rulla ihop och "klistra" ihop skarven med en blandning av maizena och vatten.
Lägg rullarna på ett bakplåtspapper, pensla med olja.
Ställ in i ugnen, 225 grader, och stek 15-20 min.
Servera med sweet chilisås och en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar